Kortsiktighet och I-landsproblem.

F-n vad trött man blir ibland....

Arbetet är slut för dagen och jag tar mina saker för att färdas den långa vägen från Junedalsskolan till Fabriksgatan.

Frågorna jag ställer mig själv när jag ser min cykel är följande:

1. Varför cyklar jag till jobbet när det är typ 3 meter till det sistnämnda?

2. Varför tycker man att det är roligt att "göra punka" på cyklar?

Fråga 1 vill jag inte ens svara på, det gör för ont när jag tänker på svaret.

Fråga två handlar bara om ren kortsiktighet. Ett stort j-a i-landsproblem men ändå ett problem och väldigt retligt!

Men jag förlåter Dig, Du som troligtvis är fruktansvärt nöjd nu över att ha "gjort punka" på min cykel. Du som i Din rastlöshet inte hade något annat för dig den där onsdagskvällen i juni än att "göra punka". Du som i ditt enträgna letande efter din identitet, strövar runt på gator och torg för att finna meningen med livet. Jag hoppas verkligen att Du finner den och att ditt liv fylls med glädjeämnen och meningsfulla aktiviteter.

 Var har jag fått "göra punka" ifrån förresten? Ingen aning men det käns bra i munnen.

Detta leder mig in på fenomenet I-landsproblem. Ett fenomen som genomsyrar de flesta verksamheter och som vid närmare eftertanke är ett fenomen som endast finns i just I-land. Blir förbannad på mig själv ibland när jag kommer på mig själv gnällandes över någonting ytterst banalt. Skärp till dig för f-an, skriktänker jag för mig själv och slutar då att gnälla.

Ett problem är alltid ett problem, litet som stort, men man måste sätta vissa saker i ett lite större perspektiv!!!

Ta följande händelse som ett, enligt mig, mycket bra exempel:

Varje fredag på jobbet bjuder (ohhh) ledningen på fredagsfika. Ett mycket trevligt initiativ som lockar gammal som ung. Även före detta medarbetare vallfärdar till fredagsfikat för att avnjuta en slät kopp kaffe med tillhörande dopp. Absolut inget fel med detta men nu kommer det! Är ni med?

En kvinnlig kollega (eller ja, hon arbetar på samma plats som jag) ställer sig rakt uppochner och börjar gnälla. Varför undrar ni säkert. Gnäller hon för att det är fel fredagsfika? Svar nej. Gnäller hon för att fredagsfikat är slut? Svar nej. Gnäller hon för att fredagsfikat var bättre förr? Svar nej. Varför gnäller hon då? Jo, håll i er nu!

Hon gnäller för att det är för lång kö till fredagsfikat.....

Jag tar det igen:

Hon gnäller för att det är för lång kö till fredagsfikat!!!

Varpå hon föreslår att man ska ställa ff på två skilda platser för att på så sätt få två köbildningar istället för en och således påskynda tagandet av ff.

Dagens motto blir efter detta:

Sätt lite perspektiv på tillvaron och sluta gnäll för småsaker!!!

Kul med era inlägg kamrater, det glädjer mig!

Och du min vän, jag har mycket riktigt snott idén frn dig när det gäller dagens musiktips! Men ta det som en komplimang!

Logga in på Spotify eller något annat musikaliskt forum och lyssna på Kjell Höglunds fantastiska Genesarets Sjö. Kjell har lyckats med att skapa magi med en nonsens-text!


Kommentarer
Postat av: Emma

Oh no, har nån punkat cykeln som pappa lagade!?

Fy fan, vad nedrigt...

2009-06-03 @ 21:14:53
URL: http://emmamartensson.blogg.se/
Postat av: Mackan

Tja



Kul inlägg, väl skrivet om fredagsfikat...



Ses nästa vecka, kompis...

2009-06-05 @ 11:39:18
URL: http://svenskalararen.blogg.se/
Postat av: N-sson

Besök gärna min blogg! Om jag hade någon... Har dock skrivit ett antal djupsinniga och fyndiga texter på www.ostra.nu. Alla gör ju reklam, lika bra att passa på!

2009-06-05 @ 21:35:35
Postat av: Anonym

"en slät kopp kaffe med tillhörande dopp", mkt svårlöst ekvation.

Nu ska jag inte vara sån,

det är dock trevligt att återigen ta del av dina tankar.

2009-06-22 @ 23:18:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0